top of page

סיפורי הצלחה

הפעולה המשפטית ששינתה את חוקי המשחק



הפעולה המשפטית ששינתה את חוקי המשחק

איך אפשר להפוך סיטואציה שמעמידה אדם עם הגב אל הקיר, להחלטה שמיטיבה עמו ומשנה את חוקי המשחק בתחומו?

הבעיה שנגעה לרבבות אזרחים עד לפני כמה שנים, עשרות אלפי אזרחים בישראל ניצבו בפני מציאות מוגמרת: הם היו חשופים לתביעות בבית דין משמעתי, שהוסמך לפעול ע"י אחת מרשויות המדינה. בית הדין יכול היה להעמיד אותם לדין בעקבות חשד לביצוע עבירות, כפי שקרה לאחד מלקוחות המשרד אשר הועמד לדין: זאת בעקבות אירוע בו היה מעורב ואשר בגינו הועלו כנגדו טענות, שהיוו בסיס לעבירות משמעת מצדו.

הסכנות שניצבו בפני הלקוח

היכולת של בית הדין המשמעתי לגזור קנס ולנקוט בסנקציות משמעותיות כלפי הלקוח, הייתה עלולה להסב ללקוח נזקים משמעותיים. ולכן, לאחר ניתוח מצבו באמצעות הסתכלות על התמונה מלמעלה, החלטנו לבצע פעולה אחת חשובה – שתוצאותיה הובילו לשינוי תקדימי במצב המשפטי בתחום הרלוונטי ללקוח.

איך עשינו את זה? גיבוש אסטרטגיית פעולה כדי לנצח בקרב, יש לבחור את דרך הפעולה הטובה ביותר. לשם כך מיפינו תחילה את דרכי הפעולה האפשריות להתמודדות עם הסיטואציה:

  • למנוע מבית הדין לנקוט בכל הסנקציות בהן איים על פי כתב האישום

  • להתמודד מול ההאשמות שעלו ולהכחיש אותן, כדי למנוע דרך להוכיח האישומים

  • להסיט את האש מהלקוח, באמצעות בחינת דרך פעולה קצת אחרת

בחירת דרך הפעולה באמצעות מדד סיכוי-סיכון על מנת לקבל החלטה מושכלת, בדקנו מה הסיכוי של כל אחת מדרכי הפעולה להצליח, ביחס לרמת הסיכון שהיא מגלמת. ניתוח נסיבות המקרה הוביל למסקנה שהסיכוי להצליח בשתי האפשרויות הראשונות הוא יחסית נמוך, לנוכח מיעוט ראיות. בנוסף, הסיכון של בחירה בדרכי פעולה אלו גבוה: זאת בעקבות אפשרות לפגיעה משמעותית בלקוח באמצעות קנסות כספיים וסנקציות נוספות אליהן היה חשוף. למכלול הסיכונים התווסף ההקשר הרחב: גם אם הלקוח ינצח בבית הדין, פתיחת חזית מול רשויות המדינה יכולה להסב לו נזק בהתנהלות השוטפת מולן ביום שאחרי, בבואו לבקש אישורים והיתרים שמנפיקה אותה רשות.

ניתוח מכלול השיקולים הוביל לחיפוש אחר דרך פעולה שלישית, ששינתה את חוקי המשחק.

הפעולה ששינתה את חוקי המשחק

בעקבות בדיקה מקיפה שערכנו, גילינו כי 7 שנים קודם לכן קבע בית המשפט שהתקנה המאפשרת לבית הדין המשמעתי לשפוט אזרחים באישומים בהם הואשם הלקוח אינה חוקית, ולכן אינה תקפה. ולכן, במקום להגיע להסכם פשרה או להתגונן מול הטענות שעלו, בחרנו באסטרטגיה היעילה ביותר: ערעור על סמכות בית הדין המשמעתי להעמיד לדין ולנהל הליכים כנגד אזרחים מלכתחילה.

ואכן, במסגרת ההליכים המשפטיים קיבל בית המשפט את טענותינו, במסגרת החלטה שביטלה את סמכות בית הדין לשפוט את מרשנו ואזרחים דומים במעמדו. בית המשפט המחוזי אף דחה את ערעור המדינה וקבע שבית הדין המשמעתי פעל ללא סמכות במשך 10 שנים. קביעת בית המשפט כי פעולת בית הדין משוללת סמכות עניינית – אפשרה לכל מי שנשפט על ידי אותו בית הדין (עד 7 שנים אחורה) לתבוע את המדינה בגין הנזקים שנגרמו לו.

השינוי שהתחולל אצל הלקוח שלנו ובקרב אחרים במצבו התאפשר ע"י גיבוש אסטרטגיה, שנבנתה לאור הבנת התמונה הגדולה על שלל מרכיביה. החיפוש היסודי אחר כל פרט רלוונטי והניסיון לאתר דרך יצירתית להשגת המטרה, מובילים לתוצאות יוצאות דופן.

bottom of page